Att lärplattformar känns värdefulla då det gäller distansutbildningar råder det (kanske) ingen tvekan om men hur skulle de kunna användas/ används i samband med på-plats-utbildningar.
Själv arbetar jag på en gymnasieskola som snart är i begrepp att starta en lärplattform. Då jag hörde om detta så började jag genast tänka i Web 1.0-banor ochtänkte ärligt talat mest på att det skulle bli så enkelt att lägga ut dokument, anslag, presentationer mm då man har tillgång till en lärplattform. Det enda Webb 2.0-aktiga jag kunde komma på var att det kan vara bra att se t ex vilka som läst ett anslag samt att enkelt se vilka som lämnat in skriftliga arbeten mm, Detta beror nog troligen på att då jag förut kommit i kontakt med webbstödda kurser så har det mesta handlat om just detta.
Nu, när jag läst om och provat olika lärplattformar så inser jag att möjligheterna som finns är så pass mycket större och intressantare; enklare test/prov, kommunikation runt projektarbeten, utvärderingar, chatt (gillar PIM med möjlighet till både direkt-chatt och andra e-postliknande meddelanden), diskussionsforum, inlämning av uppgifter mm mm.
Helt klart så öppnar lärplattformen för nya sätt att plugga, vilket denna film visar!
26 september 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar